OMC Follow up systeem

      Geen reacties op OMC Follow up systeem
            vlag-omc-kopie

 

 

 


Het lekker een eindje rijden op je oude motor in een groep is het fijnste als je niet hoeft na te denken af en toe eens kan rusten en naar andere motoren kan kijken en ervan uit kan gaan dat je altijd thuiskomt.

Op een buitenlands treffen maakten we kennis met het zogenaamde “follow up” systeem.

Het systeem werkt als volgt:

Er is een voorrijder en een achterrijders.

De voorrijder is diegene met de route in zijn navigatiesysteem (lees: hoofd) de ene achterrijder zit doorgaans in een auto met lege aanhanger (bezemwagen) en is vergezeld door een technisch bekwaam motorrijdend sleutelaar.

De voorrijder bepaald wanneer we vertrekken. De andere deelnemers volgen de voorrijder op gepaste afstand. De achterrijder sluit de rij. Zorg voor een volle tank benzine en olie bij vertrek.

Bij elke situatie die aanleiding geeft tot richting verandering, wijst de voorrijder de eerste achtervolgende motor aan te stoppen. Deze stelt zich zo op dat er geen gevaar ontstaat voor andere weggebruikers en dat het duidelijk is in welke richting de rit zich vervolgd, de motor gericht in de richting van de voorrijder.

Belangrijk is dat de bestuurder van de gestopte motor niet als politieagent gaat optreden, maar alleen de stoet de juiste weg wijst.

De bestuurder van de gestopte motor blijft zolang op dit punt staan totdat de achterrijders dit punt ook bereiken. Hij/zij sluit weer aan net voor de achterrijder en de bezemwagen.

Het is van groot belang dat de richtingaanwijzers blijven staat tot de bezemwagen komt. Rijd u eerder weg dan zal de rest die nog moet komen niet meer in staat zijn de rit uit te rijden en moeten op eigen houtje de weg naar huis weer vinden.sam_0852

 

Achter de achterrijder rijdt de bezemwagen. De achterrijder en de bezemwagen zijn op de hoogte van de te volgen route. De taak van de achterrijder en bezemwagen is het hulp verlenen in geval van pech. Kleine reparaties kunnen ter plaatse verholpen worden, dit ter beoordeling van de achterrijder. Gaat de eventuele reparatie te veel tijd in beslag nemen, dan wordt het voertuig op/in de bezemwagen gezet.

 

U kunt een e-mailbericht met vragen of opmerkingen over deze website verzenden aan postmaster@omcdekempen.nl.
Copyright © 2003 OMC de Kempen
Laatst bijgewerkt: 27 augustus 2008

Geef een reactie